HET TAKENBORD

Elke maand wordt een van de onderdelen van Leero uitgelicht, met deze maand: het takenbord. Het takenbord is de digitale variant op de huidige taakbrief, maar dan handiger. 

“Je kunt het takenbord zien als een kanban-planbord”, vertelt Marjolijn Sikken, onderwijsadviseur en projectleider bij Leero. “In het bedrijfsleven wordt veel gewerkt met dit planbord. Het maakt werkprocessen visueel inzichtelijk, zorgt voor eigenaarschap en focus en is daarom heel geschikt voor het onderwijs. Werken met het takenbord vraagt om zelfsturing, één van de belangrijkste 21e eeuwse vaardigheden.”

HOE WERKT HET?

Het takenbord is opgedeeld in drie vakken: ‘Wat moet ik doen’, ‘Waar ben ik mee bezig’ en ‘Wat heb ik klaar’. De leerkracht geeft de leerling (of een groepje leerlingen) een taak die in het vak ‘Wat moet ik doen’ op het planbord van de leerling verschijnt. Vervolgens prioriteert hij of zij alle taken op het planbord en plaatst ze voor zichzelf in de goede volgorde: van belangrijk naar minder belangrijk. Zodra de leerling start met een taak, verplaatst hij deze naar het vak ‘Waar ben ik mee bezig’ en als de taak klaar is naar ‘Wat heb ik klaar’.

“Leerkrachten kunnen meekijken op het takenbord van hun leerlingen”, aldus Marjolijn. “Zo krijgen zij inzicht in de voortgang van een leerling en kunnen ze tijdig bijsturen. Het voordeel van het Leero takenbord ten opzichte van de huidige taakbrief is dat je direct inzicht krijgt in de voortgang en het plangedrag. Niet alleen van één leerling, maar ook van de hele groep. Daarnaast communiceert het takenbord met andere functionaliteiten in Leero. Je voegt bijvoorbeeld een filmpje met uitleg toe aan een taak, zodat de leerling dit met één druk op de knop kan bekijken.“ Leerkrachten kunnen taken eenvoudig aanpassen en leerlingen kunnen zelf ook taken toevoegen.

Marjolijn Sikken

Telefoon: 06 – 127 406 39

E-mail: info@leero.nl

Leero, slim organiseren en leren!

Start typing and press Enter to search